Vi snakker dansk

Allgemeines zur Olsenbande / Generelt om Olsen-Banden
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

Hej til alle venner af Olsen-banden .... her er en thread hvor vi kan forbedre vores kenskaber til Egon Olsens modersmål! ;)

Jeg tror der er mange Olsen-venner som er også interesseret i Danmark og den danske kultur i generelt, og måske har de også lært det skønne danske sprog!? Desværre er der ingen mange mennesker i Tyskland som taler dansk, og så kan vi prøver vores kenskaber her i forummet. Her kan I snakke om alle ting .... så lange de er på dansk! :D

Det første spørgsmål som jeg har er: Hvor og hvordan har du lært dansk? Hvad kan du godt lide ved sproget, hvad ikke så godt?
Bimmer
Beiträge: 94
Registriert: 11.10.2012, 16:28

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Bimmer »

Hej Vannar,
jag talar svenka, en liten grand. Jag lär po mig in Universitätet.
Jag åka på semester till Jylland- Jammerbugten.

Hej do... :roll:
Paul
Administrator
Beiträge: 877
Registriert: 24.03.2008, 20:39
Land: Daenemark

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Paul »

Som Olsen-Banden fans elsker vi Danmark, hver år er vi mindst en gang i landet og så var det næsten selvfølgelig for os til at lære sproget. Dansk er et meget smuk sprog og man høre gerne på. :) Det er ikke så svært til at læse og forstå danske tekster, men det så meget mere svært til at forstå talt dansk eller tale ordene korrekt ud (først og fremmest i Jylland, hvor det taler med en jysk dialekt :roll: ).

Vi lærte dansk i to semester på aftenskole (VHS) i Leipzig i 2004/2005. I øjeblikke tager vi en hjemmekurs med softwaret Strokes "Easy Learning 5 - Dänisch".

Og hvad er med dig slg, hvordan har du lært dansk?
Heiko
Beiträge: 457
Registriert: 14.04.2011, 16:11
Wohnort: Freital / Sachsen
Kontaktdaten:

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Heiko »

Hej allesammen,

meget interessant emne! SLG, tak for det!

Jeg lærer dansk siden én en halv år fuldstændigt i selvstudiet - uden en aftenskole eller så hvad. Og det går også ;) hvad så? ;)

Ønsker en dejlig aften og indtil da!

KH Heiko
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

Paul hat geschrieben:Og hvad er med dig slg, hvordan har du lært dansk?
Jeg har lært det i universitetet (FSU Jena), der var en kurs i sprogcentret, som kostede kun 15 euro i semestret. Desværre endede kurset efter kun 4 semestre :(
Min kursleder var også norsklærer, men hun sigde altid som hun kunne lide Danmark og det danske sprog meget, meget bedre :D
Paul hat geschrieben:Det er ikke så svært til at læse og forstå danske tekster, men det så meget mere svært til at forstå talt dansk eller tale ordene korrekt ud (først og fremmest i Jylland, hvor det taler med en jysk dialekt :roll: ).
Ja ja, at læse dansk er ikke svært, at skribe dansk heller ikke, men jeg vider ikke som jeg kan forstå en ord, når rigtigere danskere snakker ... :roll: :oops:
Steffen
Administrator
Beiträge: 805
Registriert: 24.03.2008, 21:28
Wohnort: Leipzig

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Steffen »

Hej alle :!:

@slg - det var en meget godt tilbud med 15 euro/semester.

Jeg tor, det er en god mulighed at lære dansk med originale danske filmer og danske undertekster. Men jeg har meget problemer med grammatik :cry:
Paul
Administrator
Beiträge: 877
Registriert: 24.03.2008, 20:39
Land: Daenemark

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Paul »

Der er da jo mere bruger det prøver sig på dansk, ikke?
Steffen
Administrator
Beiträge: 805
Registriert: 24.03.2008, 21:28
Wohnort: Leipzig

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Steffen »

Helft mir mal bitte für was steht im Dänischen Gl. ??? wie zum Beispiel "Gl. Scene på Det Kongelige Teater"
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

Gamle? Mit der "Gamle Scene" ist offenbar (vmtl. im Unterschied zur neuen Oper) das alte Königliche Theater am Kongens Nytorv gemeint, wie wir es aus der Olsenbande kennen:
http://www.storebaelt.dk/oplevdanmark/d ... scene.html
http://www.aok.dk/scene/det-kongelige-t ... amle-scene
Steffen
Administrator
Beiträge: 805
Registriert: 24.03.2008, 21:28
Wohnort: Leipzig

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Steffen »

JA! Tusind tak, ich habe mir den Kopf zermartert, dabei liegt die Lösung so nahe, ich danke dir Steffen für deine schnelle Hilfe. Ich bin am Übersetzen von dänischen Artikeln, bei denen uns einige Fans unterstützen, können wir dir auch einen schicken?
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

Steffen hat geschrieben:JA! Tusind tak, ich habe mir den Kopf zermartert, dabei liegt die Lösung so nahe, ich danke dir Steffen für deine schnelle Hilfe. Ich bin am Übersetzen von dänischen Artikeln, bei denen uns einige Fans unterstützen, können wir dir auch einen schicken?
Geht es um das mit Poul Bundgaard? Da hat mir Paul schon vor einigen Wochen was geschickt (auch wenn ichs erst eine ganze Weile später gefunden hab :oops: ) .... versuchen kann ichs ja bei Gelegenheit mal, auch wenn ich leider etwas bezweifle, dass mein Dänisch für eine wortwörtliche Übersetzung gut genug ist ;)
Steffen
Administrator
Beiträge: 805
Registriert: 24.03.2008, 21:28
Wohnort: Leipzig

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Steffen »

aha, also hast du es bekommen, das war jetzt etwas fies von mir :o , aber wir waren uns nicht sicher, ob du es erhalten hast, also am Anfang ist es schwer, wie immer, aber mit der Zeit flutscht es, das schaffst du, du hast ja auch gewusst was Gl. bedeutet :lol: und wir gucken ja auch nochmal drüber - aber nur, wenn du Zeit dazu hast - det haster ikke :!:
Stormaben
Beiträge: 10
Registriert: 17.11.2012, 19:50
Wohnort: Derhjemme

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Stormaben »

Hej allesammen. Jeg ville egentlig udelukkende skrive på dansk herinde.
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

Stormaben hat geschrieben:Hej allesammen. Jeg ville egentlig udelukkende skrive på dansk herinde.
Undskyld :oops: .... men det er selvfølgelig skide godt at have en rigtig dansker her! Så du kan hjelpe os alle med vores dansk .... og måske kan du også hjelpe fanklubben med oversættelsen af avisartiklerne? ;)
Stormaben
Beiträge: 10
Registriert: 17.11.2012, 19:50
Wohnort: Derhjemme

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Stormaben »

Det kan jeg da godt, hvis jeg ser nogle avisartikler. Ellers må I poste dem her så kan jeg kigge på dem.
Paul
Administrator
Beiträge: 877
Registriert: 24.03.2008, 20:39
Land: Daenemark

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Paul »

Det er skide godt. Jeg sender dig artiklen via e-mail. Tusind tak for hjælpen.
Stormaben
Beiträge: 10
Registriert: 17.11.2012, 19:50
Wohnort: Derhjemme

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Stormaben »

Det var så lidt, side 41 er jeg færdig med at oversætte så kommer 42 i morgen.
Men tilgiv mig fordi jeg ikke virkelig har overskud til ret meget lige fortiden. Der er en herinde som jeg kender som er vitterlig ond mod mig.
SigmaAlphaPi
Beiträge: 20
Registriert: 13.09.2009, 22:16

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von SigmaAlphaPi »

Hej hej,

jeg tror, at Steffen og Paul ved allerede, at jeg har en dansk kone. Vi er gift i næsten ti år nu. Og derfor taler jeg dansk, selvom hun taler tysk. :)= Jeg havde ingen kursus eller sådan noget.
Jeg udgiver et websted på dansk om ferie i Harzen (jeg bor her i mellemtiden, jeg oprindelig kommer fra Østthüringen) og har dermed fundet flere danske venner udenfor hendes familie.

Jeg elsker dansk og en storartet tip til alle, som er interesseret og ved det ikke: Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig i Flensborg. I kan blive pakkelåner - i får tilsendt jere bøger, DVDer osv. med post og sender dem tilbage til Flensborg, når i er færdig med at læse ...

Mange hilsner,
Sven
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

hey ... du er fra Østthüringen? Der kommer jeg også fra! Venlige hilser til dig og din kone fra den skønne Gera ;) (Er du bloggeren fra "Svog Blens"?)
Paul
Administrator
Beiträge: 877
Registriert: 24.03.2008, 20:39
Land: Daenemark

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Paul »

Hej Sven,

tak for tippet med Dansk Centralbibliotek i Flensborg. Har jeg læst det rigtig, at det er helt gratis at udleje bøger? Man betaler kun for returnering af udlånte materialer? De har da jo alle bøger om Olsen-Banden også den tyske ;)
http://www.dcbib.dk/de/ueber-uns/buechereiordnung-0
tfaerch
Beiträge: 19
Registriert: 12.01.2012, 13:03
Wohnort: København, Dänemark

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von tfaerch »

I er de første jeg hører der mener dansk er en smukt sprog!

Jeg har engang hørt følgende forklaring på hvordan danskerne fik deres sprog:

Verdens folkeslag stod i kø hos gud, for at få hver deres sprog.
Til sidst stod en hollænder og en dansker, men gud havde kun ét sprog tilbage i sin tønde.
Han kløede sig lidt i skægget mens han gav hollænderen det sidste sprog, men sagde så til danskeren:
"Jeg har endnu et sprog tilbage. Jeg havde reserveret det til søløverne, men nu kan I dele det".

:-)=
Steffen
Administrator
Beiträge: 805
Registriert: 24.03.2008, 21:28
Wohnort: Leipzig

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Steffen »

:lol: Den kenner jeg ikke, men det er godt! :lol: søløverne :lol: :lol: :lol:
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

I dag spiller Danmark igen i finalen ved håndbold-VM! De har aldrig vært verdensmestre, men måske lykkes det nu!? ;)
Steffen
Administrator
Beiträge: 805
Registriert: 24.03.2008, 21:28
Wohnort: Leipzig

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Steffen »

De håber vi :!:
Steffen
Administrator
Beiträge: 805
Registriert: 24.03.2008, 21:28
Wohnort: Leipzig

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Steffen »

Men desværre blev Danmark ikke verdensmester :?
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

:shock: Har Spanierne de købt? Eller har de fyldt noget ind i danskernes drikke?
Steffen
Administrator
Beiträge: 805
Registriert: 24.03.2008, 21:28
Wohnort: Leipzig

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Steffen »

Danskerne har often problemer med alkohol i Spanien. Det er meget billig derhenne og du kender Yvonne :lol: Det siger alt :!:
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

Steffen hat geschrieben:Danskerne har often problemer med alkohol i Spanien. Det er meget billig derhenne og du kender Yvonne :lol: Det siger alt :!:
:lol: Ja, der har vi det!
slg
Beiträge: 476
Registriert: 14.03.2012, 23:03
Wohnort: Gera

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von slg »

I dag var jeg i Leipzig med togen, og mellem stationen Plagwitz og Hovedbanegården var der en kolonihave med en dansk flag! Vedder I mere om det? ;)
Steffen
Administrator
Beiträge: 805
Registriert: 24.03.2008, 21:28
Wohnort: Leipzig

Re: Vi snakker dansk

Beitrag von Steffen »

Denne have kender jeg ikke, måske det dumme svin :P
Antworten